Mijn diensten

Vraag hier vrijblijvend om meer informatie of een startpakket

Kwalitatief onderzoek

In een aantal verschillende onderzoeks-momenten, zoek ik samen met leerlingen, docenten en ouders naar bijzondere inzichten rondom het thema burgerschap.

Co-Creatie

In een aantal creatieve co-creatie sessies ontwikkel ik samen met de school de aanzet tot de nieuwe visie op burgerschapsonderwijs.

Visie vormgeving

In een pittig proces van schrijven, puzzelen en schaven, zet ik alle de opgedane inzichten en eerste schetsen van de visie om naar een waardevol kloppend ontwerp.

Implementatie

Om te zorgen dat de visie op burgerschap echt gaat leven in de school, zorg ik voor een concreet implementatieplan, waar de school direct mee aan de slag kan.

Visualisatie

Om de visie op burgerschap letterlijk zichtbaar te maken in de school, verbeeld ik de visie in mooie, verhelderende illustraties en vormgeving.

Hoe gaan we van start?

Aan het begin van elk burgerschapstraject heb ik een uitgebreid intakegesprek met de school.
Hierin bespreken we de ideeën, wensen en mogelijkheden van de school met betrekking tot hun burgerschapsonderwijs. Ik ben nieuwsgierig naar de manier hoe burgerschap op dit moment in het onderwijs naar voren komt en wat voor stappen de school zou willen zetten.     
Tevens is dit gesprek voor mij een goede manier om de organisatiecultuur van de school te proeven: Hoe is de school opgebouwd? Wat is het onderwijsconcept, wat is de visie van de school en hoe komt dat (wel of niet) terug op de werkvloer?

Aan de hand van het intakegesprek maak ik een voorstel voor de opzet van het burgerschapstraject.  

Vraag hier vrijblijvend om meer informatie of een startpakket

Aan de basis van elk burgerschapstraject ligt een ontwerpcyclus die ik graag als leidraad gebruik, vanwege de sterke de focus op ontwerpen die een betekenisvolle meerwaarde hebben in het leven van de doelgroep. Op deze manier staan de kaders en de globale vorm van het hele project stevig overeind, terwijl er tevens veel ruimte is om te spelen met de invulling. Hoe groot (of klein) het burgerschapstraject ook is, het ontwikkelproces maakt altijd een viertal vaste fases door: kwalitatief onderzoek, co-creatie, visie vorming en implementatie.

In overleg met de school bekijk ik hoe uitgebreid elke fase wordt opgezet en in welke combinatie of volgorde van tools en methodes we het mooiste resultaat kunnen behalen.

Een aantal van deze fases hebben vervolgens verschillende innovatieve tools, onderzoeksmethodes of co-creatievormen waar ik gebruik van kan maken. In overleg met de school bekijk ik hoe uitgebreid elke fase wordt opgezet en in welke combinatie of volgorde van tools en methodes we het mooiste resultaat kunnen behalen. 

Kwalitatief onderzoek

De uiteindelijke visie op burgerschap moet relevant en herkenbaar zijn voor de mensen die er in de praktijk mee aan de slag gaan. In een aantal verschillende onderzoeks-momenten, denk ik daarom samen met leerlingen, docenten en (eventueel) ouders na over burgerschap. We onderzoeken wat burgerschap eigenlijk voor iedereen betekend, wat je daar allemaal wel of niet over zou moeten leren op school, wanneer docenten goed toegerust zijn om burgerschap te geven etc. De belangrijkste uitkomsten, thema’s en inzichten neem ik mee in het ontwerpproces.

Co-creatie

Naast ‘co-onderzoeken’, betrek ik (het liefst) ook alle lagen van de school bij het ontwikkelproces. Uiteraard zijn directie en docententeams belangrijk, maar ook ouders, de buurt rondom de school en bovenal de leerlingen(!) neem ik mee als mijn sparringpartners en innovators. In een aantal creatieve co-creatie sessies ontwikkel ik samen met een school de aanzet tot de nieuwe visie.

Visie vorming

Het ontwerpen en schrijven van een sterke visie is een pittig proces vol puzzelen, knippen, schrappen en schaven… In deze fase zetten we alle opgedane inzichten en eerste schetsen om naar een waardevol kloppend ontwerp. Tijdens het schrijven zijn er regelmatig momenten om te sparren en feedback te geven.

Implementatie visie

Belangrijker dan de visie op burgerschap, is de implementatie ervan in de school. Om te zorgen dat de visie niet in een lade beland, maar echt gaat leven in de school, zorg ik voor een concreet implementatieplan en advies.

Afsluiting

Als afsluiting van het burgerschapstraject, vindt er een presentatie plaats voor de directie van de school en andere geïnteresseerden. Ik presenteer hier (samen met mijn burgerschap partners in de school) de visie op burgerschapsonderwijs en de praktische vervolgstappen die in de komende maanden gezet kunnen gaan worden.

Daarnaast ga ik graag in gesprek om te kijken of de implementatie van burgerschapsonderwijs na dit traject volledig door de school zelf opgepakt gaat worden, of dat er in een vervolgtraject begeleiding of ondersteuning van mij gewenst is. 

Los aanbod (aansluitend op het burgerschapstraject):

Visuals

Als toevoeging op het burgerschapstraject kan ik de visie op het burgerschap vangen in een Visual: mooie, verhelderende illustraties, vormgeving of visieverbeelding.

Los aanbod

(aansluitend op het burgerschapstraject)

Als toevoeging op het burgerschapstraject kan ik de visie op burgerschap vangen in een Visual: mooie, verhelderende illustraties, vormgeving, of visie-verbeelding.

Logo

Ik maak met liefde en creativiteit ook je bedrijfslogo

leaf
Huisstijl

Wil je toch een hele huisstijl? Ook dat is mogelijk

Brainstormsessie

Je kunt ook gaan voor één verhelderende brainstormsessie